The school as a learning community
DOI:
https://doi.org/10.35197/rx.11.01.e2.2015.01.chKeywords:
quality, leadership, interactive groups, dialogue learning, collaborative work, authentic assessmentAbstract
In this study, learning communities are considered, starting from knowing the approach that a school in the state of Chihuahua has to become a learning community, intending to describe the way in which the school brings together the elements to function as such. The method used is the case study, with the support of qualitative techniques such as: observation and interview, as well as the use of the survey, as support for the analysis of the school portfolio.
As a result of the research, the characteristics that emerge from the work of the members of the school structure stand out, such as: Quality, collaborative work; however, it is recognized that despite the efforts, it is necessary to work on the consolidation of some factors of the school so that it reaches the character of learning communities.
Downloads
References
Aguado, T., y Inés, P. (2005). Educación intercultural: una propuesta para la transformación de la escuela. Madrid: Catarata.
Arnaiz, P. (2003). Educación Inclusiva: Una escuela para todos. Aljibe. Balcazar, P. E. (2005). Investigación Cualitativa. México.
Casamayor, G. (2008). La formación on-line. Barcelona, España: Graó.
Chiavenato, I. (1999). Introducción a la teoría general de la administración. Mc Graw Hill. DuBrin, A. J. (2000). Fundamentos de Administración. México: Thomson.
Elboj, C., Puigdellívol, I., Soler, M., y Valls, R. (2006). Comunidades de Aprendizaje. Barcelona: Graó.
Ferrer, G. (2005). Hacia la excelencia educativa en las comunidades de aprendizaje: participación, interactividad y aprendizaje. Educar, pp. 61-70.
Flecha R., P. (2007). Las comunidades de aprendizaje: una apuesta por la igualdad educativa. Recuperado el 7 de Octubre de 2007. Disponible en: http:/www.pnte.cfnavarra.es/profesorado/recursos/multiculti/docs/comunid_aprend.doc
Guitert, M. y Giménez. (2000). Trabajo cooperativo en entornos virtuales de aprendizaje. Aprender en la Virtualidad.
Huamán, H. (2005). Manual de Técnicas de Investigación. Perú: Ipladees.
Imbernon, F. (2007). 10 ideas clave: la formación permanente del profesorado: nuevas ideas para formar en la innovación y el cambio (primera ed.). España: Graó.
Pulido, R., Ballén, M., y Zúñiga, F. (2007). Abordaje hermenéutico de la investigación cualitativa: teorías, proceso, técnicas (segunda ed.). Colombia: Universidad Cooperativa de Colombia.
Robbins, S., Robbins, S. P., y Coulter, M. (2005). Administración. México: Pearson Educación. Rodríguez, G. y García. (1996). Metodología de la Investigación cualitativa. España: Aljibe.
Rodríguez, M. L. (2002). Hacia una nueva orientación universitaria. España: UB.
Rubio, R. (2005). Oposiciones al Cuerpo de Profesores de Enseñanza Secundaria (PRIMERA EDICIÓN ed., Vol. IV). ESPANA: Mad.S.L.
una comunidad de aprendizaje
Ruíz, E. (2005). Creación y desarrollo de una comunidad de aprendizaje: hacia la mejora educativa.
Revista de educación , 1, 236-250.
Schmelkes, S. (2007). Los contenidos básicos de la escuela primaria. Antologia de Lecturas Básicas de Sistema Educativo Nacional. Chihuahua, Chihuahua, México: C.CH.E.P.
Secretaría de Educación y Cultura. Proyecto Educación (2005). Recuperado el 26 de marzo de 2007. Disponible en: http://www.chihuahua.gob.mx/atach2/sf/uploads/indtfisc/progsec04- 10/ProgramaEstatalEducacion.pdf
Stake, R. E. (1998). Investigación con estudio de casos. Madrid: Morata.
UNESCO. (2005). Informe de Seguimiento de la Educación para Todos en el Mundo.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Cintya Arely Hernández López, Teresa Jiménez Álvarez, Irma Yazmina Araiza Delgado, Martina Vega Cueto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material
- La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada , brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios . Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- NoComercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales .
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.