Problems of context: philosophical and pedagogical basis of socio-formation

Authors

  • José Silvano Hernández
  • Guillermo Guerrero Rosas
  • Sergio Tobón

DOI:

https://doi.org/10.35197/rx.11.01.e2.2015.08.jh

Keywords:

socioformation, problem, context, knowledge, conceptual cartography

Abstract

Importance: to identify the key characteristics of context problems and establish their methodological axes. Materials and methods: a documentary analysis was carried out based on conceptual cartography through eight axes. Results: context problems consist of the establishment of needs, gaps or difficulties in a certain area of ​​knowledge (real situation) and which imply establishing a challenge or purpose to achieve in order to overcome them with criteria of innovation and improvement (ideal situation). They are characterized by their interdisciplinarity, collaboration, co-creation of knowledge and metacognition. They differ from other concepts such as problem situations, since they transcend the disciplinary limits of knowledge and cognitive processes, as they focus on the integral performance of people in the web of relationships and meanings that imply the context in its multiple dimensions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Campo, J., Cano, J., Herrera, D., Bascones, J., De Nova, J., Gasco, C., y Bascones, A. (2009). Aplicación de un sistema mixto de Enseñanza Tradicional/Aprendizaje Basado en Problemas en la asignatura de Urgencias en Odontología. Revista complutense de educación, 20(1), 135-150.

Dalongeville, A. (2003). Noción y práctica de la situación-problema en historia. Enseñanza de las ciencias sociales: revista de investigación, (2), 3-12.

Díaz, M. D. M. (2006). Metodologías para optimizar el aprendizaje. Segundo objetivo del Espacio Europeo de Educación Superior. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 57, 71-92.

Glaser, B. (1978). Theoretical sensitivity: Advances in the methodology of grounded theory. EUA: Sociology Pr.

Hernández, J. S. (2013). Formación de docentes para el siglo XXI. Guía para el desarrollo de competencias docentes. México: Santillana.

Hernández, J. S. (2015). Guía para el desarrollo de competencias en la Educación Media Superior.

México: Santillana.

Hernández, M. J. S., Tobón, T. S., y Vázquez, A. J. M. (2014). Estudio conceptual de la docencia socioformativa. Ra Ximhai, 10(5), 89-101.

Hernández, J. S., Tobón, S., González, L., y Guzmán, C. (2015). Evaluación socioformativa y rendimientos académico en un programa de posgrado en línea. Paradigma, 36(1), 30-41.

Hernández, J. S., y Vizcarra, J. J. (2015). Didáctica para la formación integral en la sociedad del conocimiento. México: Horson Ediciones.

Marín, L. F. (2002). Competencias: saber hacer ¿En cuál contexto? En G. Bustamante et al. (Eds.), El concepto de competencia II. Una mirada interdisciplinar. Sociedad Colombiana de Pedagogía. Bogotá.

Morin, E. (2000). La mente bien ordenada. Barcelona: Seix Barral.

Mosqueda, J. S. H. (2013). Procesos de evaluación de las competencias desde la socioformación. Ra Ximhai, 9(4), 11-19.

Parra, A. H. P., Tobón, S., y Loya, J. L. (2015). Docencia socioformativa y desempeño académico en la educación superior. Paradigma, 36(1), 42-55.

Pinto, M., y Gálvez, C. (1996). Análisis documental de contenido. Vallehermoso: Síntesis. RAE. (2012). Diccionario de la Real Academia de la Lengua. España: RAE.

Ravela, P. (2006). Para comprender las evaluaciones educativas. Fichas didácticas. Perú: programa de promoción de la Reforma Educativa en América Latina (PREAL). Grupo de trabajo sobre estándares y evaluación (GTEE).

Salom, M. A. C. (2008). Establecer la cultura de la autoevaluación. Padres y maestros. Publicación de la Facultad de Ciencias Humanas y Sociales, (314), 30-34.

Tobón, S. (2001). Aprender a emprender: un enfoque curricular. Colombia: Funorie. Tobón, S. (2002). Modelo pedagógico basado en competencias. Medellín: Funorie. Tobón, S. (2004). Cartografía conceptual. Islas Baleares. España: Ciber educa.

Tobón, S., y Núñez, A. C. (2006). La gestión del conocimiento desde el pensamiento complejo: un compromiso ético con el desarrollo humano. Revista Escuela de Administración de Negocios, 58, 27-39.

Tobón, S., Pimienta, J. H., y Fraile, J. A. G. (2010). Secuencias didácticas: aprendizaje y evaluación de competencias. México: Pearson.

Tobón, S. (2012a). Los proyectos formativos y la transversalidad del currículo. México: CIFE.

Tobón, S. (2012b). El enfoque socioformativo y las competencias: ejes claves para transformar la educación. México: CIFE.

Tobón, S. (2012c). Cartografía conceptual: estrategia para la formación y evaluación de conceptos y teorías. México: CIFE.

Tobón, S. (2013a). Los proyectos formativos: transversalidad y desarrollo de competencias para la sociedad del conocimiento. México: CIFE.

Tobón, S. (2013b). La evaluación de las competencias en la educación básica (2da. Ed.). México: Santillana.

Tobón, S. (2014a). Formación integral y competencias. Pensamiento complejo, currículo, didáctica y evaluación. Bogotá: ECOE.

Tobón, S. (2014b). Proyectos formativos: teoría y práctica. México: Pearson.

Tobón, S. (2014c). Currículo y ciclos propedéuticos desde la socioformación. Hacia un sistema educativo flexible y sistémico. México: Trillas.

Tobón, S. (2015a). Cartografía conceptual: estrategia para la formación y evaluación de conceptos y teorías. México: CIFE.

Tobón, S., González, L., Nambo, J. S., y Vazquez, J. M. V. (2015). La Socioformación: Un Estudio Conceptual. Paradigma, 36(1), 7-29.

Zapata, G. O., y Córdoba, J. J. M. (2009). Las situaciones problema como estrategia para la conceptualización matemática. Revista educación y pedagogía, 15(35).

Published

2015-12-31

How to Cite

Silvano Hernández, J., Guerrero Rosas, G., & Tobón, S. (2015). Problems of context: philosophical and pedagogical basis of socio-formation. Revista Ra Ximhai , 11(4 Especial), 125–140. https://doi.org/10.35197/rx.11.01.e2.2015.08.jh

Issue

Section

Artículos científicos