Impact of conceptual mapping as a knowledge management strategy

Authors

  • María Fabiola Ortega Carbajal
  • José Silvano Hernández Mosqueda
  • Sergio Tobón Tobón

DOI:

https://doi.org/10.35197/rx.11.01.e2.2015.11.mo

Keywords:

socioformation, experimental design, teaching, academic management, complex thought

Abstract

Introduction: forming high-level human capital in light of current and emerging educational trends requires new ways of approaching teaching. Objective: to analyze the impact of conceptual cartography as a strategy in knowledge management. Methods: quantitative under experimental design and application of the Student t test. Results: inferential statistics demonstrated the existence of significant values ​​in the test performed, which allowed determining the range of probability of success that the use of conceptual cartography has as a strategy for knowledge management. Discussion: pedagogical mediation from the socio-formative approach improves the process of comprehensive knowledge management, so it is important to promote changes in didactics and academic management that ensure the success of professionals who face the changes of the globalized world.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abreu y Infante. (2004). La educación médica frente a los retos de la sociedad del conocimiento. Academia Nacional de Medicina. Gaceta Médica de México, Vol. 140, No. 4. Julio-Agosto 2004. En Medigraphic.com.

Acosta, H. P., Tobón, S., y Loya, J. L. (2015). “Docencia socioformativa y desempeño académico en la educación superior”. Paradigma, 36(1), 42-55.

Alaminos, A. y Castejón, J. L. (2006). “Elaboración, análisis e interpretación de encuestas, cuestionarios y escalas de opinión”. Serie: Docencia Universitaria – EEES. Editorial Marfil,

S.A. Universidad de Alicante, España.

De León, I. (2013). “Gestión del conocimiento, formación docente de Educación Superior y desarrollo de estilos de enseñanza: interacciones e interrelaciones”. Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Instituto Pedagógico de Caracas. Revista de Investigación, Nº 79 Vol. 37 Mayo- Agosto 201. Pags. 167-192. Recuparado el 10 de junio de 2015. Disponible en: http://www.scielo.org.ve/scielo.php?script=sci_pdf&pid=S1010- 29142013000200010&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Drucker, P. F. (1993). Managing for the Future. EUA: Routledge.

Hernández, J. S. (2015). “Estrategias para la formación y evaluación de conceptos: la cartografía conceptual”. Revista Multiversidad Management, Vol. 18, edición marzo-abril. Pp.54-59.

Hernández, J. S., Tobón, S. y Vázquez, J. M. (2014). “Estudio conceptual de la docencia socioformativa”. Ra Ximhai, Vol. 10, No. 5, julio-diciembre, UAIM. El Fuerte. México. Pp. 89-101.

Hernández, J. S., Vizcarra, J. J. (2015). Didáctica para la formación integral en la sociedad del conocimiento. México: Horson Ediciones.

Hidalgo, L. (2011). “El docente y la gestión del conocimiento en la educación superior a distancia”. Cuadernos de la UNAM. Recuperado el 1º de abril de 2015. Disponible en: http://reposital.cuaed.unam.mx:8080/jspui/bitstream/123456789/2740/1/lilliam_hidalgo

_docente_gestion_del_conocimiento.pdf

Irigoyen, J. J., Jiménez, M. Y., y Acuña, K. F. (2011). “Competencias y Educación Superior”. Revista Mexicana de Investigación Educativa, Enero-Marzo 2011, Vol. 16, Núm. 48, PP. 243-266 (ISSN: 14056666). Recuperado el 21 de julio de 2015. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v16n48/v16n48a11.pdf

Mora, J. G. (2004). “La necesidad del cambio educativo para la sociedad del conocimiento”. Revista Iberoamericana de educación, 35, 13-37.

Morin, E. (1995). El pensamiento complejo. Gedisa. Madrid.

Rodríguez, D. (2006). “Modelos para la creación y gestión del conocimiento: una aproximación teórica”. Educar 37, pp. 25-39. España. Recuperado el 8 de julio de 2015. Disponible en: http://www.raco.cat/index.php/educar/article/viewFile/58019/68087

Rodríguez, N. (2011). “Diseños Experimentales en educación”. Revista de Pedagogía, Vol. XXXII, núm. 91, Julio-Diciembre, 2011. Pp. 147-158. Universidad Central de Venezuela. Caracas, Venezuela.

Senge, P. (1993). La quinta disciplina: el arte y la práctica de la organización abierta al aprendizaje.- 2ª. Edición. Ediciones Granica.- Buenos Aires 2005. SEP-DGEST, 2012. Modelo Educativo para el Siglo XXI: Formación y Desarrollo de Competencias Profesionales. DR © Dirección General de Educación Superior Tecnológica. ISBN: 978-607-7912-20-0.

Spiegel, M. R. y Stephens, L. J. (2009). Estadística.- Mc. Graw Hill Educación. 4ª. Edición. México. Strassman, A. M. y Raymond, S. A. (1999). “Electrophysiological evidence for tetrodotoxin-

resistant sodium channels in slowly conducting dural sensory fibers”. Journal of

neurophysiology, 81(2), 413-424.

Tobón, S. (2006). “Competencias, calidad y educación superior”. Bogotá: COOP. EDITORIAL MAGISTERIO.

Tobón, S. (2012). “Las competencias desde la socioformación: acciones clave para la mejora de la docencia”. México: CIFE. Biblioteca Digital CIFE.

Tobón, S. (2012a). “Cartografía Conceptual: Estrategia para la formación y evaluación de conceptos y teorías”. México: CIFE. Biblioteca Digital CIFE.

Tobón, S. (2012b). “Sociedad global y educación por competencias”. México: CIFE. Biblioteca Digital CIFE.

como estrategia de gestión del conocimiento

Tobón, S. (2012c). “El enfoque socioformativo y las competencias: ejes clave para transformar la educación”. México: CIFE.

Tobón, S. (2013a). Formación integral y competencias: pensamiento complejo, currículo, didáctica y evaluación. (4ª. Ed) Bogotá: Ecoe Ediciones. Pp. 247-257.

Tobón, S. (2013b). “Socioformación: hacia la gestión del talento humano acorde con la sociedad de conocimiento”. México: CIFE.

Tobón, S., González, L., Nambo, J. S. y Antonio, J. M. V. (2015). “La Socioformación: Un Estudio Conceptual”. Paradigma, 36(1), 7-29

Tobón, S. y Núñez R., A. C. (2006). “La gestión del conocimiento desde el pensamiento complejo: un compromiso ético con el desarrollo humano”. Revista Escuela de Administración de Negocios, septiembre-diciembre, 27-39. Biblioteca Digital CIFE.

Tobón, S. y Vázquez, J. (2015). “Trabajo colaborativo: acciones para su implementación en la gestión del talento humano y la docencia”. Revista Multiversidad Management, Vol. 19, edición mayo-junio. Pp. 36-42.

Published

2015-12-31

How to Cite

Ortega Carbajal, M. F., Hernández Mosqueda, J. S., & Tobón Tobón, S. (2015). Impact of conceptual mapping as a knowledge management strategy. Revista Ra Ximhai , 11(4 Especial), 171–180. https://doi.org/10.35197/rx.11.01.e2.2015.11.mo

Issue

Section

Artículos científicos