Educational inclusion from a perspective of university high school tutors: challenges and difficulties

Authors

  • Irma Leticia Zapata Rivera
  • Jesús López Estrada
  • Mónica Liliana Rivera Obregón

DOI:

https://doi.org/10.35197/rx.11.01.e2.2015.26.iz

Keywords:

PIT-UAS, ADIUAS, NEE students

Abstract

The article offers an overview of educational inclusion on the challenges of PIT-UAS and ADIUAS in the comprehensive training of students, from the perspective of university tutors at Guasave Night High School of the UAS. The importance of the article lies in the documentary analysis of what is written in the documents and its distance from the reality observed in the classrooms by the tutors. Its approach is developed from a mixed methodology under the case study approach, supported by documentary research and social research techniques (observation and interview). The results obtained and the conclusions reached by the team aim to call the attention of university authorities in order to comply with one of the precepts stated: educational inclusion through teacher professionalization in the SEN world.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADIUAS. (2013). Programa de Atención a la Diversidad. Secretaría Académica Universitaria. Ed.

UAS. Sinaloa, México.

ANUIES. (2012). Inclusión con responsabilidad social. Una nueva generación de políticas de educación superior.

ANUIES. (1999). Manual para la integración de personas con discapacidad en las instituciones de educación superior. México: Secretaría de Educación Pública.

Cuén, H. (2005). Plan Buelna de Desarrollo Institucional 2005-2009. Ed. UAS. Sinaloa, México.

Cuén, H. (2015). “El programa institucional de tutorías y la calidad académica en la UAS”, Conferencia presentada en el 1er Foro de Evaluación Institucional “Impacto del PIT en la formación integral del estudiante”, 29 y 30 de abril de 2015, Universidad Autónoma de Sinaloa, Culiacán de Rosales, Sinaloa, México.

Diario Oficial de la Federación. (2011). Ley general para la inclusión de las personas con discapacidad. México: Secretaría de Gobernación.

Diario Oficial de la Federación. (2011). Ley general para la inclusión de las personas con Discapacidad, Secretaria de Desarrollo Social.

Díaz, F. (2000). Importancia de la orientación educativa en la atención a la diversidad de alumnos/as con necesidades educativas especiales. Narración de experiencias. En V. Salmeron & V.L. López (coord.). Orientación Educativa en las Universidades. Granada: Grupo Editorial Universitario.

García, I, Escalante, I., Escandon, M., Fernández, L., Mustri, A., y Puga, I. (2000). La integración educativa en el aula regular. Principios, finalidades y estrategias. México: Secretaría de Educación Pública.

Guerra, A. (2013). Plan Institucional Consolidación 2013-2017. Ed. UAS. México.

González, F., y Gutiérrez, D. (2015), Más allá de la inclusión educativa: elementos para su desarrollo en una institución de educación superior. Universidad Iberoamericana Campus Torreón y Universidad Pedagógica de Durango, Instituto Universitario Anglo Español, México.

López, F. (2015). “Experiencias de Éxito”, Mesa 2 del 1er Foro de Evaluación Institucional “Impacto del PIT en la formación integral del estudiante”, 29 y 30 de abril de 2015, Universidad Autónoma de Sinaloa, Culiacán de Rosales, Sinaloa, México.

OEI. (2014). Metas educativas 2021. Avances y desafíos de la educación inclusiva en Iberoamérica.

Edición febrero 2014. Madrid, España.

UAS. (2015). 1er Foro de Evaluación Institucional “Impacto del PIT en la formación integral del estudiante”, 29 y 30 de abril de 2015, Universidad Autónoma de Sinaloa, Culiacán de Rosales, Sinaloa, México.

PIT-UAS. (2007). Programa Institucional de Tutorías. Ed. UAS. Sinaloa, México. SEP. (2014). Diagnóstico del programas 244 inclusión y equidad educativa.

Tomasevsky, K. (2003). Contenido y vigencia con derecho a la educación. Costa Rica: Instituto Interamericano de Derechos Humanos.

UAS. (2011). Reglamento Institucional de Tutorías de la Universidad Autónoma de Sinaloa. Ed.

UAS. Sinaloa, México.

UNESCO. (2005). Disponible en: http://portal.unesco.org/geography/es/ev.php-url_id=810 9&url_do=do_topic&url_section=201.html. Consultado en marzo del 2015

UNESCO-ORELAC. (2004). Declaración Universal de Derechos Humanos.

Published

2015-12-31

How to Cite

Zapata Rivera, I. L., López Estrada, J., & Rivera Obregón, M. L. (2015). Educational inclusion from a perspective of university high school tutors: challenges and difficulties. Revista Ra Ximhai , 11(4 Especial), 355–367. https://doi.org/10.35197/rx.11.01.e2.2015.26.iz

Issue

Section

Artículos científicos