Teachers in relation to the number of students, challenges and possible repercussions. The case of the experimental normal school of El Fuerte

Authors

  • Jorge Trujillo Segoviano

DOI:

https://doi.org/10.35197/rx.11.01.e2.2015.32.jt

Keywords:

normal school, initial teacher training, higher education teacher

Abstract

This article is a case study, conducted primarily through bibliographical and statistical database consultation; it provides foundations regarding the teaching staff with which the Escuela Normal Experimental de El Fuerte (ENEF) carries out its demanding and diversified work in the initial training of primary education teachers. A comparative analysis is made between the ENEF and higher education institutions in Mexico, the Public Normal Schools of Sinaloa and the Experimental Normal Schools of the country and the existing inequity between these institutions and the ENEF is evident, which is the point that leads to reflection, considering the commitments that Normal Schools currently have as educational institutions in the face of the current demands of our dynamic and complex context.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bandres, E. (2011) Formación Docente: la clave para lograr un verdadero cambio educativo; En: Boletín Lesalc Informa, No. 217, UNESCO-IESALC, consultado 8 de julio de 2015. Disponible en: http://www.iesalc.unesco.org.ve/index.php?option=com_content&view=article&id=2768

%3Aformacion-docente-la-clave-para-lograr-un-verdadero-cambio- educativo&catid=126%3Anoticias-pagina-nueva&Itemid=712&lang=es

Diario Oficial de la Federación. (2012). Acuerdo 649 por el que se establece el Plan de Estudios para la Formación de Maestros de Educación Primaria, consultado el 12 de abril de 2015. Disponible en: http://www.dgespe.sep.gob.mx/

Decreto que crea la Escuela Normal Experimental de El Fuerte (1994). Disponible en: http://www.google.com.mx/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CBwQF jAA

ENEF. (2013). Programa de Fortalecimiento de la Escuela Normal, Mayo de 2013. ENEF. (2014). Programa de Fortalecimiento de la Escuela Normal, Abril de 2014.

Guzmán, J. C. (2011). La calidad de la enseñanza en educación superior ¿Qué es una buena enseñanza en este nivel educativo? Perfiles educativos, 33(SPE.), 129-141, consultado16 de julio de 2015. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=13221258012

OCDE. (2009). Los docentes son importantes atraer, formar y conservar a los docentes eficientes

consultado, el 5 de agosto de 2015. Disponible en: http://www.oecd-ilibrary.org/OCDE

OCDE. (2010). Mejorar las escuelas: Estrategias para la acción en México, consultado, 12 de julio, de 2015. Disponible en: http://www.oecd.org/mexico/mejorarlasescuelasestrategiasparalaaccionenmexico.htm

Secretaría de Educación Pública. (1997). Licenciatura en Educación Primaria, Plan de estudios 1997, México, SEP.

SEP. (2012). Principales cifras del Sistema Educativo Nacional 2012-2013, consultado el 10 de julio de 2015. Disponible en: http://fs.planeacion.sep.gob.mx/estadistica_e_indicadores/principales_cifras/principales_ cifras_2012_2013_bolsillo.pdf

Sistema de Información básica de Educación Normal. (2014). Matrícula ciclo escolar 2014-2015, docentes ciclo escolar 2014-2015, consultado el 3 de agosto de 2015. Disponible en: http://www.siben.sep.gob.mx/pages/estadisticas_recientes#

SEP. (2014). Lineamientos para organizar el proceso de titulación Plan de estudios 2012, México, SEP.

Published

2015-12-31

How to Cite

Trujillo Segoviano, J. (2015). Teachers in relation to the number of students, challenges and possible repercussions. The case of the experimental normal school of El Fuerte. Revista Ra Ximhai , 11(4 Especial), 447–454. https://doi.org/10.35197/rx.11.01.e2.2015.32.jt

Issue

Section

Artículos científicos