Assessment in the 2011 basic education curriculum: a competency-based approach

Authors

  • Omar Medrano Belloc
  • Albertico Guevara Araiza
  • Guadalupe Iván Martínez Chairez

DOI:

https://doi.org/10.35197/rx.11.01.e2.2015.34.om

Keywords:

assessment, model, competences

Abstract

In this paper, we aim to characterize the evaluation under the competency approach. To do so, we reviewed some texts, where we found the characteristics that this model requires for its application in the classroom. We also seek to mention who participates in it and what its implications are. We offer a broad view from several points of view: one of them is the position assumed by those who develop the concepts from the governmental or official vision, through secretarial agreements and study plans, as well as visualizing the position of other authors who have carried out research and writings regarding the fascinating subject that is evaluation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

DOF, Acuerdo número 165. (1992). por el que se establecen normas de evaluación del aprendizaje en educación primaria, secundaria y normal.

DOF, Acuerdo número 200. (1994). por el que se establecen normas de evaluación del aprendizaje en educación primaria, secundaria y normal.

DOF, Acuerdo número 696. (2013). por el que se establecen normas generales para la evaluación, acreditación, promoción y certificación en la educación básica.

Lárez, R. R. y Vásquez, De L. D. (2010). Evaluación, innovación y transformación del espacio escolar, Ediciones asociación de Educadores de América Latina y del Caribe, pp. 257.

Leyva, B. Y. E. (2010). Evaluación del Aprendizaje: Una guía práctica para profesores. Tomado de internet el día 17 de octubre de 2013. Disponible en: http://www.ses.unam.mx/curso2012/pdf/Guia_evaluacion_aprendizaje2010.pdf

Mejía, B. F. (2009). La evaluación que se ha descuidado. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (México), vol. XXXIX, núm. 3-4, 2009, pp. 5-8, Centro de Estudios Educativos,

A.C. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27015078001 Tomado de internet el día 1 de septiembre de 2013

Mejía, G. H. (2012). Instrumentos de evaluación, pdf tomado de internet el día 19 de octubre de 2013.

Morán, O. P. (2007). Hacia una evaluación cualitativa en el aula, reencuentro núm. 48, pp. 9-19,

de educación básica: enfoque por competencias

Universidad Autónoma Metropolitana unidad Xochilco, México. Disponible en: http://www.redalyc.org/pdf/340/34004802.pdf, tomado el día 17 de noviembre de 2013

SEP. (2011). Acuerdo para la Evaluación Universal.

SEP. (2011). La evaluación como herramienta de la transformación de la práctica docente, tomado el día 7 de diciembre de 2013, en pdf. Disponible en: http://www.centrodemaestros.mx/programas/curso_basico/guia_curso_basico_2011_79_ 102.pdf

SEP. (2011). Plan de estudio, Educación básica. Editorial: Secretaría de Educación Pública, México,

D. F.

Published

2015-12-31

How to Cite

Medrano Belloc, O., Guevara Araiza, A., & Martínez Chairez, G. I. (2015). Assessment in the 2011 basic education curriculum: a competency-based approach. Revista Ra Ximhai , 11(4 Especial), 465–474. https://doi.org/10.35197/rx.11.01.e2.2015.34.om

Issue

Section

Artículos científicos