Intercultural education for peace and school coexistence in the State of Mexico

Authors

  • Irma Isabel Salazar Mastache

DOI:

https://doi.org/10.35197/rx.10.02.e.2014.12.is

Keywords:

education, interculturality, peace, coexistence, family

Abstract

The objective of this paper is, in the first part, to describe some social and economic phenomena that are present in schools through students, to then reflect on possible peace scenarios, based on school conflicts and violence that commonly occur within educational institutions. In the second part, comprehensive peace is proposed under the approaches of intercultural education as a non-violent alternative that allows for the construction of peaceful school coexistence.

Downloads

Download data is not yet available.

References

• Bertely Busquets, M. (2011), “Supuestos epistemológicos de un enfoque etnográfico en educación” en Conociendo nuestras escuelas. Un acercamieno etnográfico a la cultura escolar. Buenos Aires: Paidos.

• Elliott, M. (2008). Intimidación. una guía práctica para combatir el miedo

en las escuelas. México: Fondo de Cultura Económica.

• Galtung, Johan (1995), “Violencia, paz e investigación sobre la paz”, en Investigaciones teóricas. Sociedad y cultura contemporánea. Tecnos, Madrid.

• García Canclini, N. (2007). Diferentes, Desiguales y Desconectados. Mapas

de la interculturalidad. España: Editorial Gedisa.

• (2009). Culturas híbridas. Estrategias para entrar y salir de la modernidad. México: Editorial Debolsillo.

• Goleman, Daniel (2004). La inteligencia emocional. México: Vergara.

• INEGI (2010). Censo de Población y Vivienda. Disponible en: http:// www.cnnexpansion.com/economia/2010/10/22/empleo-desocupacion- calderon-desempleo

• Jares, Xesús R (1999). Educación para la Paz. España: Popular, S. A.

• Sandoval Forero, E. A. (2010). Las dimensiones de la interculturalidad: El discurso de los rectores de las Universidades Interculturales. En S. F. (Coord.), Políticas Públicas de Educación Superior Intercultural y Experiencias de Diseño Educativas (pág. 38). México: Universidad de Málaga. Diponible en: http://www.eumed.net/libros/2010e/830/index.htm

• (2012). “Estudios para la paz, la interculturalidad y la democracia” en Revista Ra-Ximhai, Volumen 8, Número 2, enero-abril. Univesidad Autónoma Indígenea de México. pp. 17-37.

• Touraine, Alain. (1997) ¿Podremos vivir juntos? Iguales y diferentes. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Published

2014-06-30

How to Cite

Salazar Mastache, I. I. (2014). Intercultural education for peace and school coexistence in the State of Mexico. Revista Ra Ximhai , 10(4 Especial), 293–312. https://doi.org/10.35197/rx.10.02.e.2014.12.is

Issue

Section

Artículos científicos