The entrance exam for higher education: Admission or disappointment?

Authors

  • María del Rosario Bringas Benavides
  • Jorge Pérez Mejía

DOI:

https://doi.org/10.35197/rx.10.03.e1.2014.07.mb

Keywords:

EXANI-II, teacher's school, selection process, support strategies

Abstract

The objective of the research was to determine if the results of the EXANI-II of the 2012-2013 school year constitute an effective selection of the 122 new students with the greatest potential for success in the Bachelor's Degree in Preschool Education (LEPe) of the Benemérito Instituto Normal del Estado (BINE) located in the city of Puebla, and to identify the areas of opportunity in order to implement academic actions such as leveling courses, counseling and tutoring, etc. The results showed that the lowest scores were obtained in the Selection Exam in the areas of: Verbal Reasoning, Information and Communication Technologies and Mathematics; in the Diagnostic Exam: Teaching Module, in the areas of: Indirect Writing and English. These results are useful to carry out preliminary diagnoses that allow an approximation of academic performance, but they are also the basis for decision making and actions by directors.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barrera, I. y Muyers, R. (2011). Estandares y evaluación docente en México: el estado del debate en PREAL (Programa de Promoción de la Reforma Educativa en América Latina y el Caribe Partnership for Educational

Revitalization in the Americas). Diciembre. No. 59. Chile. Disponible en: http://www.empresariosporlaeducacion.org/media/documentos2011/ situacionamericalatina2012/estandaresmexico_preal2011.pdf

Mejía, F. y García, J. J. (2006). IDCIEN Guía informativa Normal Superior . Recuperado el 1 de septiembre de 2011, del sitio Web de la Universidad del Noreste. Disponible en: http://www.une.edu.mx/mod2005/eventos2011/IDCIEN%20 Normal%20Superior%202011.pdf

Centro Nacional de Evaluación para la Educación Superior. A. C. CENEVAL. (2012). Reporte de Resultados Generales de los Sustentantes en orden descendente.

Centro Nacional de Evaluación para la Educación Superior. A. C. CENEVAL. (2012). Estructura del EXANI-II de Selección. Disponible en: http://www.ceneval. edu.mx

Centro Nacional de Evaluación para la Educación Superior. A. C. CENEVAL (2012). Estructura del EXANI-II de Diagnóstico. Disponible en: http://www.ceneval. edu.mx

Centro Nacional de Evaluación para la Educación Superior. A. C. CENEVAL (2012). Estructura del EXANI-II de Diagnóstico. Niveles de desempeño. Disponible en: http://www.ceneval.edu.mx

SEP. (2011). Normas de control escolar para las Instituciones Formadoras de Docentes en las Licenciaturas de Educación Básica, Modalidad Escolarizada. Disponible en: http://www.dgespe.sep.gob.mx/public/normatividad/normas_control_ escolar/Normas%20CE%202010-2011%20Escolarizada.pdf

SEP. Convocatoria (2014). Para aspirantes a ingresar a las Instituciones Formadoras

de Docentes con modalidad escolarizada.

Published

2014-09-30

How to Cite

Bringas Benavides, M. del R., & Pérez Mejía, J. (2014). The entrance exam for higher education: Admission or disappointment?. Revista Ra Ximhai , 10(5 Especial). https://doi.org/10.35197/rx.10.03.e1.2014.07.mb

Issue

Section

Artículos científicos