Education for Peace and Democracy

Authors

  • Pedro Ceballos Rendón

DOI:

https://doi.org/10.35197/rx.09.01.2013.02.pc

Keywords:

social subject, citizenship, democracy, dialogue, peace

Abstract

Peace building and democracy go hand in hand; both must be built through educational processes that must:

(1) respect the historicity in which the category of citizenship was defined, (2) provide society with access to truthful and impartial information, (3) allow spaces for open expression and dialogue, and (4) rescue authority figures as trainers of new generations within an ethical framework that establishes the other as a fellow human being, also subject to rights and obligations that both must respect, giving way to tolerance and peaceful coexistence.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilera, Beatriz; Cascon, Paco; Bastida, Anna. (2000) Colección Edupaz, dirigida por el seminario de Educación para la paz de la Asociación. Editorial Los libros de la catarata. Madrid, .

Cilano Peláez, Johanna; Córdova Jaimes, Edgar y Chaguaceda, Armando “Participación ciudadana y reforma del Estado en Venezuela: entender la política a través del ciudadano” en OSAL (Buenos Aires: CLACSO) Año X, Nº 26, octubre. 2009.

Cunill, Nuria. Participación ciudadana: dilemas y perspectivas para la democratización de los Estados latinoamericanos. Centro Latinoamericano de Administración para el Desarrollo. Caracas. 1991.

PEDRO CEBALLOS RENDóN • Educación para la Paz y para la Democracia

Habermas, Jürgen. Teoría de la acción comunicativa, I. Racionalidad de la acción y racionalización social. Tauros Humanidades. Madrid. 1994

Habermas, Jürgen. “Tres modelos de democracia. Sobre el concepto de una política deliberativa”. Polis, Revista de la Universidad Bolivariana. 2005.

Ortega Ruiz, Pedro. 2004. “Educar para la participación ciudadana”. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, num. Diciembre-Sin mes, pp. 215- 236.

Monclús, Antonio y Saban, Carmen (coordinadores). Educación para la Paz, Ediciones CEAC, Barcelona, 2008.

Solís, Luis Guillermo; Peñas, Mercedes. Educación para la paz. San José: EUNED, 1995.

Tuvilla Rayo, José. Educar en los derechos humanos. Editorial CCS, Madrid, 1993.

Ortiz Marín, Celso, et.al. Diagnóstico territorial de las causas sociales de las violencias: el caso de Guasave, Sinaloa. Universidad Autónoma Indígena de México. México, 2012.

Published

2013-04-30

How to Cite

Ceballos Rendón, P. (2013). Education for Peace and Democracy. Revista Ra Ximhai , 9(1 Especial), 35–48. https://doi.org/10.35197/rx.09.01.2013.02.pc

Issue

Section

Artículos científicos