Perceptions of interculturality in university students of the 7th semester of the degree in sustainable development of the Intercultural University of Chiapas (UNICh)

Authors

  • María Guadalupe García Aguilar
  • Miguel Sánchez Álvarez
  • Miguel Ángel Sámano Rentería

DOI:

https://doi.org/10.35197/rx.16.05.2020.05.mg

Keywords:

perception, interculturality, intercultural education

Abstract

This work aimed to recover the perceptions about interculturality of the 7th semester students of the UNICh sustainable development career. The study was carried out through a qualitative methodology , using a structured questionnaire, applied to28 students. The results obtained show that there are students who perceive interculturality as a quality only for indigenous people, while others confuse the term with multiculturalism and some others, who are mostly aware of the term and formulate approaches on how intercultural interaction should be presented in the field of every day reality. In conclusion, students categorize 4 ty p es of intercultural p ercep tions related to the indigenous, coexistence, cultural diversity and cultural interaction and generatin of new knowledge. Finally, intercultural perception studies in Mexico are few, and with this work the need to develop a line of research on this topic to improve intercultual educatioal proposals is pointed out.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ávila R. L. E y Ávila R.A. (2016). Las universidades interculturales de México en la encrucijada., Nóesis. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades 25 (50), pp. 199-216

Bensasson, L. (2013). Educación intercultural en México ¿por qué y para quién? En: Baronnet, B. y M. Tapia (Coords.). Educación e Interculturalidad. Política y políticas. México. México: UNAM/CRIM

Calixto, F. Raúl., y Herrera, R. L. (2010). Estudio sobre las percepciones y la educación ambiental. Tiempo de Educar, 11(22). Pp. 229-242

Casillas M.L. y Santini, V.L (2006) Universidad Intercultural: modelo educativo. México: SEP-CGEIB

Comisión de Ayuda al refugiado en Euskadi (s/f). Convivencia intercultural. Consultado el 30 de noviembre de 2019. Recuperado de https://www.cear-euskadi.org/que-hacemos/convivencia-intercultural/

De la Hidalga, L. V. (2019). Interculturalidad en la Universidad Veracruzana. Aprendizajes entre diversidad de saberes académicos y comunitarios hacia el diálogo. Tesis de doctorado. Universidad Veracruzana. Instituto de Investigaciones en Educación Doctorado en Investigación Educativa.

Díez G. E. J. (2004). Interculturalidad, convivencia y conflicto. Revista Tabanque, 18, pp. 49-76.

Díez, G. E. J., Salas R. A., Urbano, C. A., Prada E. E., Palomar J. V., y Guatierri C. J. (2012). La educación intercultural: percepciones y actitudes del profesorado. Revista Iberoamericana De Educación, 58(1), 1-15.

Fuentes, L.A.L., y Campos, G.E.A. (2018). Diálogo, saberes y educación no formal. Una propuesta desde la mirada intercultural. Secretaría de Educación Pública: México.

Malgesini, G. y Giménez, C. (2000). Guía de conceptos sobre migraciones, racismo e interculturalidad. Madrid. Editorial Catarata: Madrid.

Oviedo, G. L. (2004). La definición del concepto de percepción en psicología con base en la teoría Gestalt. Revista de estudios sociales, 18, pp. 89-96

Periódico oficial Chiapas (2004). Decreto de creación Universidad Intercultural de Chiapas. Recuperado de https://www.unich.edu.mx/wp-content/uploads/2014/04/DECRETO-DE-CREACION-2014.pdf

Pohlenz C. J. (2018). Interculturalidad y enfoque intercultural en educación. Notas desde Chiapas. Revista Diversa. Escritos pedagógicos, 1(1), pp. 93-104

Programa de estudios de lengua originaria I, de la licenciatura en Desarrollo sustentable. Consultado el 29 de noviembre de 2019. Disponible https://www.unich.edu.mx/wp-content/uploads/2013/08/Programa-de-Lengua-Originaria-I.pdf

Programa de estudios de taller de vinculación comunitaria, de la licenciatura en Desarrollo sustentable. Consultado el 29 de noviembre de 2019. Disponible https://www.unich.edu.mx/wp-content/uploads/2013/08/ProgramaTaller-de-Vinculaci%C3%B3n-Comunitaria.pdf

Quecedo, R. y Castaño, C. (2002). Introducción a la metodología de investigación cualitativa. Revista de Psicodidáctica, (14): 5-39.

Reporte institucional de la Universidad Intercultural de Chiapas (2013). Consultado el 23 de septiembre de 2019. Recuperado de https://www.unich.edu.mx/wp-content/uploads/2014/02/Informe-institucional-2013.pdf

Rodríguez, P.J.N. (2010). Percepciones relacionadas a la interculturalidad de estudiantes que cursan el décimo año de educación general básica de un colegio particular, mixto de la zona urbana de la ciudad de Cuenca, Ecuador. Trabajo de graduación para la obtención del Diplomado Superior en Interculturalidad, Derechos Humanos y Migración. Recuperado de https://dspace.ucuenca.edu.ec/bitstream/123456789/2990/1/td4347.pdf

Sartorello, S.C. (2016). Convivencia y conflicto intercultural: Jóvenes universitarios indígenas y mestizos en la Universidad Intercultural de Chiapas. Revista mexicana de investigación educativa, 21(70), 719-757.

Schmelkes, Sylvia (2013). Educación para un México intercultural. Sinéctica, Revista Electrónica de Educación, (40), pp.1-12

Vargas M. L.M. (1994). Sobre el concepto de percepción. Alteridades, 4(8), pp. 47-53

Walsh, C. (2010). “Interculturalidad crítica y educación intercultural”. In J. Viaña, L. Tapia & C. Walsh (Eds.), Construyendo Interculturalidad Crítica (pp. 75-96). Bolivia: Instituto Internacional de Integración del Convenio Andrés Bello.

Published

2020-05-30

How to Cite

García Aguilar, M. G., Sánchez Álvarez, M., & Sámano Rentería, M. Ángel. (2020). Perceptions of interculturality in university students of the 7th semester of the degree in sustainable development of the Intercultural University of Chiapas (UNICh). Revista Ra Ximhai , 16(5 Especial), 91–114. https://doi.org/10.35197/rx.16.05.2020.05.mg

Issue

Section

Artículos científicos