Developing life skills
Keywords:
research activity, methodology, performanceAbstract
The development of life skills is the result of a quality education that prepares students to take on the challenges of a rapidly advancing world, where equity and equal opportunities must be premises of education; developing them is a challenge that teachers take on so that new generations actively contribute to achieving a better world. In Cuba, research on the development of communicative skills and self-regulation of learning in primary schoolchildren is important. The article expresses the result of a research that provides a methodology for the development of life skills in primary schoolchildren, using research activity as an essential path. The methodological procedure of the research has a quantitative approach and an explanatory scope, to establish and give meaning to the causal relationship between the direction of the research activity and the development of life skills. Research methods are used: theoretical, empirical and mathematical-statistical, for the characterization of the initial state, the processing of the results, and their analysis. The application of the methodology for the formation of life skills makes teachers direct the teaching-learning process with an investigative and transformative didactic conception, where the student is the protagonist of his learning and causes changes in his performances, which are evidenced in the formed skills, related to effective and affective communication; the solution of problems linked to life; the use of means in obtaining knowledge and the expression of a behavior in accordance with school and social demands. The effectiveness of the methodology confirms that there is a causal relationship between the direction of investigative activity by teachers and the formation of life skills in schoolchildren.
Downloads
References
Castellanos, D. et al., (2005). Una visión alternativa de la Competencia para la Investigación Educativa. En Esquema Conceptual, Referencial y Operativo sobre la Investigación Educativa. La Habana, Editorial Pueblo y Educación.
Chávez, J. A. (2002). Bosquejo histórico de las ideas educativas en Cuba. La Habana, Editorial Pueblo y Educación.
Chávez, J. A., Suárez, A. y Permuy, L. D. (2005). Acercamiento Necesario a la Pedagogía. La Habana, Editorial Pueblo y Educación.
Fernández, A. M., Castellanos, B. y Llivina, M. (2003). De las capacidades a las competencias: una reflexión teórica desde la Psicología. La Habana, Editorial Pueblo y Educación.
García, J. A. (s/a). Algunas estrategias didácticas para la formación por competencias: el aprendizaje basado en problemas (ABP) y el portafolio del alumno. Revista Electrónica de Desarrollo de Competencias (REDEC) - No. 5.
González, A. (2004). Creatividad y métodos de indagación. Aplicación en ciencias y humanidades.
La Habana, Editorial Pueblo y Educación.
González, M. C. (2001). La Comunidad Científica Infantil: una alternativa para el desarrollo de la creatividad del escolar mayor. Tesis en opción al título de Master en Educación Primaria no publicada, Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona, La Habana. Cuba.
González, M. C. (2008). Los grupos de investigación escolar: una alternativa en el desarrollo del potencial creativo de los escolares primarios con altas capacidades. Recuperado el día 20 de diciembre del 2008. Disponible en: http://revista.iplac.rimed.cu/index.php?option=com_content&task=view&id=85&Itemid= 29.
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (1995). Metodología de la investigación. Colombia, Impreso por Panamericana Formas e Impresos S.A.
Locences, J. y De Armas, N. (2000). La metodología como resultado científico. Centro de Estudios de la Universidad de Ciencias Pedagógicas Félix Varela. Santa Clara, Cuba.
Lorenzo, K. (2005). La competencia e incompetencia social en la edad escolar. La Habana, Editorial Pueblo y Educación.
Marín, N. y Uribe, C. (2015). La formación de competencias científicas desde dos visiones del alumno. Revista EDUCyT, Vol. 10, Enero - Junio, ISSN 2215-8227.
Martí, J. (1975). Carta al Dr. de la Nación. En Obras Completas t.2. La Habana, Editorial Pueblo y Educación.
Mederos, M. (2010). Metodología para la dirección de la actividad investigativa que favorece la formación de las competencias para la vida. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Ciencias Pedagógica Félix Varela Morales. Villa Clara. Cuba.
Méndez, A. (2007). Terminología pedagógica específica al enfoque por competencias: el concepto de competencia. Disponible en: http://74.125.47.132/search?q=cache:sw2dwkvhse0j:competenciasbasicas.ceplinaresand ujar.org/concepto/concept_de_competencia.pdf+origen+del+concepto+competencias&cd
=29&hl=es&ct=clnk&gl=cu.[Accesado el 27 de marzo 2012].
Rico, P., et al. (2008). El modelo de escuela primaria cubana: una propuesta desarrolladora de educación, enseñanza y aprendizaje. La Habana, Editorial Pueblo y Educación.
Rodrigo, I., Zúñiga, C. y Constanza, C. (2013). La formación por competencias y los estudiantes: confluencias y divergencias en la construcción del docente idea. Revista Calidad en la Educación no. 38 Santiago. Disponible en: http://dx.doi.org/10.4067/S0718- 45652013000100008. [Accesado el 6 de mayo 2015].
Rychen, D. y Salganik, L. H. (2004). Definir y seleccionar las competencias fundamentales para la vida. Disponible en: http://www.quadernsdigitals.net/index.php?accionMenu=hemeroteca. [Accesado el 16 de mayo 20013].
Talizina, N. F. (1987). La Formación de la Actividad cognoscitiva de los Escolares. Ministerio de Educación Superior. La Habana, Editorial Pueblo y Educación.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Milagros Mederos Piñeiro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material
- La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada , brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios . Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- NoComercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales .
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.