An approach to the training processes of future primary education teachers

Authors

  • Mireya Rubio Moreno
  • Gloria Castro López
  • Valentín Félix Salazar

DOI:

https://doi.org/10.35197/rx.11.01.e2.2015.28.mr

Keywords:

school career, teaching practice, professional competences

Abstract

This article presents partial results of a research on the most significant processes experienced by future teachers in Primary Education. The methodology is qualitative, a questionnaire and semi-structured interview were applied to twelve subjects, finding that most of them point to the experiences of observation and teaching practice as more significant to be suitable in their later professional practice. On the other hand, few point out the importance of vocation, self-teaching and having committed and capable teachers for the consolidation of their professional skills. We conclude that the initial training processes are diverse and complex with little impact on the theoretical and methodological mastery of normal school students close to graduating.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ducoing, W. P. (2005) Sujetos, Actores y Procesos de Formación, Vol. I Tomo 8 de la Colección: La investigación educativa en México 1992-2002. COMIE. México.

Ducoing, W. P. y Fortoul, O. B. Fortoul, O. B. (2013) Procesos de Formación 2002-2011, Vol. I de la Colección Estados del Conocimiento. COMIE. México.

Félix, S. V., Rubio, M. M., Castro, L. G. y Samayoa, L.G. (2015) Imaginarios sociales y creencias pedagógicas. Sus implicaciones en los procesos de formación docente inicial, en Miradas y Reflexiones sobre formación docente, ediciones del lirio. México.

Fortoul, O. M., Güemes, G. C., Martell, I. F. y Reyes, J. M. (2013) Formación de docentes para la educación básica, en Procesos de Formación 2002-2011, Vol. I de la Colección Estados del Conocimiento. COMIE. México.

Jacobo, G. H. y Pintos, J.L. (2003) Nuevos escenarios en la formación de los educadores mexicanos.

Cuadernos de Discusión 10, SEP. México.

Latapí, S. P. (2003) ¿Cómo aprenden los maestros? Conferencia magistral en el XXXV aniversario de la Escuela Normal Superior del Estado de México. Cuadernos de Discusión 6. SEP, México.

Mercado, C. E. (2007a). Formar para la docencia. Una aproximación al trabajo de los asesores y tutores en la escuela normal, en Revista Mexicana de Investigación Educativa, num. 33, México: COMIE, pp. 487- 512.

Mercado, C. E. (2007b). Ser maestro. Prácticas, procesos y rituales en la Escuela Normal, editorial Plaza y Valdés, México.

Mercado, C. E. (2013) Acompañar al otro: Saberes y prácticas de los formadores de docentes, editorial Díaz de Santos, México.

Rosales, M. A. (2008) La formación profesional del docente de primaria, editorial Plaza y Valdés, México.

SEP (1997) Licenciatura en Educación Primaria. Plan y programas de estudios, SEP, México.

SEP (2012) Licenciatura en Educación Primaria. Plan y programas de estudios, SEP, México. Véase en http://www.dgespe.sep.gob.mx/reforma_curricular/planes/lepri/malla_curricular

SEP (2012). El Sujeto y su formación profesional como docente, SEP, México. Véase en http://www.dgespe.sep.gob.mx/reforma_curricular/planes/lepri/malla_curricular

SEP (2015) Plan Integral. Diagnóstico, Rediseño y Fortalecimiento de las Escuelas Normales publicado en http://planintegraleducacion.weebly.com/ por la Dirección General de Educación Superior para Profesionales de la Educación. México.

Trujillo, S. J. (2012) Las competencias didácticas de los formadores de docentes del Sistema de Educación Normal en Sinaloa. Tesis Doctoral. Sinaloa, México.

Viramontes, E., Barraza, L. y Félix, V. Coordinadores (2015) Miradas y reflexiones sobre formación docente. Evaluación, lenguaje y valores, editorial El lirio, México.

Published

2015-12-31

How to Cite

Rubio Moreno, M., Castro López, G., & Félix Salazar, V. (2015). An approach to the training processes of future primary education teachers. Revista Ra Ximhai , 11(4 Especial), 381–402. https://doi.org/10.35197/rx.11.01.e2.2015.28.mr

Issue

Section

Artículos científicos