Conceptual study of socio-formative teaching

Authors

  • José Silvano Hernández Mosqueda
  • Sergio Tobón Tobón
  • José Manuel Vázquez Antonio

DOI:

https://doi.org/10.35197/rx.10.03.e1.2014.06.jh

Keywords:

socioformation, conceptual cartography, complex thinking, didactics

Abstract

The purpose of this research article is to carry out an in-depth study of the concept of socio-formative teaching due to the absence of a conceptual approach. Materials and methods: conceptual cartography was used following the eight axes of analysis proposed, taking primary sources as a basis. Results and conclusions: the clarification of the concept and its methodological axes is presented. New studies are suggested to continue to delve deeper into the methodology and its impact on the comprehensive training of students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Díaz, B. F. y Hernández, G. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista. México. Mc Graw Hill (2ª. Ed.).

Hernández, M., Silvano, J. (2013). Formación de docentes para el siglo XXI. Guía para el desarrollo de competencias docentes. México. Santillana.

Marqués, P. (2001). Didáctica. Los procesos de enseñanza y aprendizaje. La motivación. España. UAB.

Morin, E. (1999) Los sietes saberes necesarios para la educación del futuro. Francia.

UNESCO.

RAE. (2001). Diccionario de la Lengua Española. España. RAE.

Tobón, S. (2004). Cartografía conceptual. Islas Baleares. España. Ciber educa.

Tobón, S. (2012a). Cartografía conceptual: estrategia para la formación y evaluación de conceptos y teorías. México. CIFE.

Tobón, S. (2012b). El enfoque socioformativo y las competencias: ejes clave para transformar la educación. México. CIFE.

Tobón, S. (2012c). Gestión curricular por competencias. México. CIFE.

Tobón, S. (2012d). Los proyectos formativos y la transversalidad del currículo. México.

CIFE.

Tobón, S. (2013a). Los proyectos formativos: transversalidad y desarrollo de competencias para la sociedad del conocimiento. México. CIFE.

Tobón, S. (2013b). La evaluación de las competencias en la educación básica (2da.

Ed.). México. Santillana.

Tobón, S. (2014ª). Proyectos formativos: teoría y metodología. México. Pearson.

Tobón, S. (2014b). Currículo y ciclos propedéuticos desde la socioformación. Hacia un sistema educativo flexible y sistémico. México. Trillas.

Published

2014-09-30

How to Cite

Hernández Mosqueda, J. S., Tobón Tobón, S., & Vázquez Antonio, J. M. (2014). Conceptual study of socio-formative teaching. Revista Ra Ximhai , 10(5 Especial). https://doi.org/10.35197/rx.10.03.e1.2014.06.jh

Issue

Section

Artículos científicos