The collegiate and his realities

Authors

  • Laurencia Barraza Barraza
  • Isidro Barraza Soto

DOI:

https://doi.org/10.35197/rx.10.03.e1.2014.29.lb

Keywords:

Collegiate work, artificial collegiality, competitive collegiality

Abstract

This article reports on what was found about collegial work in IFADs in the state of Durango. The approach is qualitative, using a case study as a method; to gather information, an open-ended questionnaire was used, applied to twelve professors from six of these institutions. The information was systematized using coding and categorization. The objective was to describe how collegiality is carried out in IFADs and what its effects are on the work of teachers and the institution. The results indicate that collegiality has led to an improvement in the teaching practice of trainers and an impact on the training of students. On the other hand, collegiality is simulated and competitive. It is concluded that collegiality in IFADs is located in forced collegiality and that competitive collegiality exists.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barraza, B. L. Y Guzmán, A. A. (2007). El trabajo colegiado en las escuelas formadoras y actualizadoras de docentes. Memoria del IX Congreso Nacional de Investigación Educativa. Mérida, México: COMIE.

Barraza, B. L. (2012). El trabajo colegiado una estrategia de mejora para la práctica docente. En La gestión de los Centros educativos. Tomo cinco. Durango, México:/Redie.

Contreras, D. J. (2012). La autonomía del profesorado. España: Morata.

Czarny, G. (2003). Las escuelas normales frente al cambio: Un estudio de seguimiento a la aplicación del Plan de Estudio 1997. Cuadernos de discusión 16. México: SEP.

Fullan, M. Y Hargreaves, A. (1997). ¿Hay algo por lo que merezca la pena luchar en la escuela? Sevilla, España: Publicaciones M-CEP.

García, Z. M. y Zavala, Á. (2005). El trabajo colegiado como espacio de observación al seguimiento curricular en la Benemérita y Centenaria Escuela Normal del Estado de San Luis Potosí. En Encuentro Nacional de Educación Normal. Disponible en: http://ens.edu.mx

Guzmán, A. A. y Barraza, B. L. (2006). El Proyecto de seguimiento a la enseñanza en las escuelas normales: La percepción de los docentes. COMIE.

León, M. A. (2005). El trabajo colegiado en las escuelas de educación básica. Educare,

, 19-21.

Moreno, O. T. (2006). La colaboración y la colegialidad docente. En Revista Perfiles Educativos. vol. XXVIII, núm. 112, pp. 98-130. México: UNAM. Disponible en: http:// scielo.unam.mx/pdf/peredu/v28n112/n112a5.pdfSimilares

Navarro, L. G. (2008). El trabajo colegiado, la mejor alternativa para lograr la calidad educativa. UniversidadTangamanga. Disponible en: www.utan.edu. mx/~tequis/images/tesis_biblioteca/ped2008/7.pdf

SEP. (1992). Acuerdo Nacional para la Modernización de la Educación Básica y Normal. México: Autor

SEP. (s.f.). Propuestas para el desarrollo del trabajo colegiado en las escuelas

normales. Disponible en: www.normalista.ilce.edu.mx

Viramontes, A. E. (2005). El trabajo colegiado en la escuela normal rural Ricardo Flores Magón: Conclusiones de un estudio de caso. En Encuentro Nacional de Educación Normal. Disponible en: http://ens.edu.mx/pdf/Eje3.1_Tema3. pdf

Published

2014-12-31

How to Cite

Barraza Barraza, L., & Barraza Soto, I. (2014). The collegiate and his realities. Revista Ra Ximhai , 10(5 Especial). https://doi.org/10.35197/rx.10.03.e1.2014.29.lb

Issue

Section

Artículos científicos